Grøftekanten børnehave

Grøftekantens børnehave

I børnehaven ligger Grævlingestuen som er en mindre basisgruppe til børn med særlige behov, med eget grupperum. Der er pt. 7 børn i gruppen. Disse børn er inkluderet med de øvrige børn, alt efter det enkelte barns kompetencer. Står ligeledes beskrevet herunder.

Grævlingestuen i Ravnsholtklyngen

Der er 6 basispladser tilknyttet Grøftekantens børnehave. Målgruppen for børnene på basispladserne er børn, der er forsinkede i deres udvikling. Der er specialpædagoger tilknyttet, som har det overordnede ansvar for børnene. Børnene på basispladserne er pt fra 2-5 år.

De børn som har en basisplads har alle, i større eller mindre grad, brug for en tydelig struktur i omgivelserne, der giver ro og plads til de enkelte børns behov.

Der arbejdes med de inkluderende fællesskaber i børnehaven, det betyder at børnene på basispladserne deltager i alle aktiviteter der foregår på tværs af stuerne i Grøftekanten. Det vil da altid være med en af specialpædagogerne på sidelinjen, som er parat til at støtte og hjælpe, hvis der opstår behov for det.

Specialpædagogerne arbejder tæt sammen med vores samarbejdspartnere om at skabe den bedste hverdag for børnene. Vi får supervision af både talepædagog, fysioterapeut og psykolog. Derudover har vi løbende netværksmøder, hvor også forældrene deltager.

Det er det enkelte barns trivsel og udvikling, der er i højsædet hos os. At møde barnet hvor det er og tage udgangspunkt i hvad barnet kan og tilpasse forventninger og krav til det enkelte barn. Vi laver individuelle handleplaner og har dagligt dialog med barnets forældre.

I dagligdagen tager vi udgangspunkt i det enkelte barns udvikling og behov med særligt fokus på struktur og visualisering. Vi gør brug af tegn til tale og piktogram (boardmaker)

PÅ Grævlingestuen er vores hverdag bygget op omkring en fast daglig struktur. Inden for den ramme vil det være individuelt hvad, hverdagen indeholder for det enkelte barn, men målet for den enkelte, vil altid være så høj grad af livskvalitet og så optimal en udvikling som muligt.

Ud over den overordnede struktur, er der ikke noget der nødvendigvis er ens for børnene. I hver eneste aktivitet tilpasses forventningerne og kravene til det enkelte barn. Børnene er alle på forskellige udviklingstrin og det enkelte barn er også på forskellige udviklingstrin på forskellige områder.

I perioder kan der være børn der er nødt til at have døren lukket til den øvrige børnehave så vi i højere grad har mulighed for at arbejde målrettet med børnenes specifikke udfordringer. Det kan fx være børn, der har svært ved at sortere i indtryk, og som har brug for at blive skærmet, for bedre at kunne holde fokus på en bestemt opgave, en leg eller en spisesituation.