Ravnsholtklyngen

Velkommen til Ravnsholtsklyngen

Ravnsholtklyngen er et stort børnehus. Huset ligger på egen matrikel i forlængelse af skolen og klyngens parkeringsplads. Vi er i alt fem afdelinger i børnehuset, hvoraf den ene ligger på egen matrikel, på den anden side af parkeringspladsen. Det overordnede fokus er på "det små i det store" i hverdagen. Vi har fem forskellige afdelinger med hvert deres særkende som tilgodeser mange ønsker og muligheder inden for dagtilbudsområdet. I afdelingerne arbejdes der tæt sammen omkring traditioner, udeliv samt overgang til skole for kommende skolebørn.

I Ravnsholtklyngen er det vores vision at skabe høj faglig kvalitet i et professionelt lærings-fællesskab. Vores intention er at kunne videns dele og inspirere hinanden på tværs i klyngen med vores forskellige profiler. Vi har et fælles værdisæt, som bygger på en anerkendende, refleksiv og demokratisk tilgang i udøvelsen af vores pædagogiske praksis. Vi har fokus på barneperspektivet, og vil gerne sikre, at alle børn er en del af et fællesskab, hvor der sker læring og udvikling for det enkelte barn. Vi skal i samarbejde med forældrene gøre børnene robuste til at møde de udfordringer, som de møder på deres vej gennem livet.

Børnehuset ligger tæt på natur, skov og Kratbjergskolen. Det at vi ligger så geografisk tæt op af skoven, gør at vi får brugt skoven rigtig meget, ligesom vi bruger lokalområdet til mange ture og spændende oplevelser uden for institutionen.

Vi har et tæt samarbejde med skolen omkring besøg og overlevering af skolebørn. Vi vil i samarbejde med forældrene sikre, at der en god overgang fra dagtilbud til skole ved at udvikle og understøtte børnenes lyst til at lære. Som noget nyt er vi begyndt at få besøg af nogle læsegrupper fra de mindre årgange, som kommer og læser højt for vores børnehavebørn.