Skovsneppen børnehave

Skovsneppen

Telefon: Græshopperne 21 38 69 46   Skarnsbasserne 21 38 95 58

Skovsneppen er Ravnsholtklyngens skovbørnehave. Her går 44 børn og børnene er delt i to grupper, Græshopper og Skarnbasser. Hver gruppe har tilknyttet 3-4 voksne, som alle elsker livet i naturen, og tilmed er nogle fantastiske formidlere af udelivet.

At gå i en skovbørnehave er noget helt særligt. Børnene er ude hver dag fra kl. 10.00 til kl. 15.00 i al slags vejr. Vi har her på siden forsøgt at give jer forældre et indblik i al det vi tror I gerne vil vide.

Skovbørnehavelivet er lærerigt, udfordrende, aktivt og trygt. Skoven i sig selv er et spændende sted at gå på opdagelse og udfordre sig selv. Det fordrer den kreative tanke, når det ikke på forhånd er givet hvordan legetøjet skal benyttes. En gren eller en sten kan have mange forskellige funktioner i en leg, hvor kun børnenes egen fantasi sætter grænser. Legerummet må skabes i ord og talte billeder. De bedste steder er kringelkroge hvor man kan lege i skjul. Vores erfaring er, at det er her de dybe venskaber spirer i følelsen af at være alene, men absolut uden at føle sig forladt. Vores børn lærer lynhurtigt de usynlige grænser at kende og at agere i vores forudsigelige struktur. Med så meget plads og tid til selvvalgt fordybelse er det vigtigt med en tydelig ramme omkring. Netop tiden til fordybelse er et af nøgleordene for Skovsneppen; at tage sig mod til kravle op på næste gren, at mærke hvornår vandpyttens dyb løber over støvlekanten og at få hjælp af en kammerat til at sætte plaster på hudafskrabningen. Netop det at hjælpe hinanden er en stor del af Skovsneppens kultur, og det fokus gør at børnene lærer at drage omsorg for andre. Selvfølgelig er der også altid en hjælpsom voksen i nærheden.

Naturen er som skabt til kroppens sansemotoriske arbejde som skaber solid neurologisk udvikling. Når man lærer at mærke sig selv, er det muligt at regulere og finde ro i sit indre. Derfor har vi ingen faste spisetider, da det har stor værdi at mærke på egen krop hvornår man er sulten. Det er man dog ofte når kroppen er i sving og det er ikke småting som fyldes i madpakkerne af forældrene. Vi har heller ikke faste rutiner for middagslur, men børn som har behov får tilbudt en sovepose. Det samme gælder kulde og varme; hvornår skal man holde sig i gang, tage vanter på eller lyne op. Det er vigtigt at man har mulighed for at udvikle egne følelser i et trygt miljø, bakket op af professionelle voksne.

Vi har en kultur hvor børn og voksne er tæt på hinanden, dette er med til at skabe tætte relationer børn og voksne imellem. Vi er ”i samme båd”, vi udforsker sammen, spiser sammen og bliver alle våde når det regner. Dette gør at skovbørn oftest oplever deres voksne i øjenhøjde.

Det er vigtigt at man som forældre til et skovbørnehavebarn er opmærksom på det ekstra det kræver af jer som forældre at have et ude-barn. Bl.a. er tøjet vigtigt og madpakken skal indeholde brandstof nok til en hel dag ude. Klik jer ind i venstre kolonne og find oplysninger om nogle af de ting som vi gennem tiden har erfaret er vigtige elementer for livet i Skovsneppen.

Læs gerne nedenstående skriv om sikkerhed i skoven, så I kan være trygge v. at aflevere Jeres barn.

Vi har også vedlagt kort med koordinater for alle de steder vi vælger imellem at besøge i skoven.

kort 2020 med tekst og koordinater.pdf

Shape Created with Sketch.